وزیر راه و شهرسازی در همایش سراسری مدیران سازمان بنادر عنوان کرد:
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد مثبت بنادر شمال و جنوب کشور به رغم قرار گرفتن در جنگ اقتصادی و اعمال تحریم های ظالمانه گفت: آمار و ارقام فعالیت های بندری و دریایی ایران نشان می دهد که لجستیک و زنجیره تامین در بنادر به خوبی توانسته از تجارت دریایی کشور حمایت و پشتیبانی کند.
توسعه گردشگری دریایی باید در اولویت قرار گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی در همایش سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه افزایش ظرفیت خدمات رسانی بنادر باید در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت که باید به آن توجه داشت این است که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و دشمنان نظام استراتژی خود مبنی بر جنگ اقتصادی و به صفر رساندن ارزش پول ملی ایران را با هدف ایجاد ناهنجاری در جامعه اعلام کردند.

وی افزود: باید با همگرایی و مدیریت صحیح، کشور را از شرایط به وجود آمده خارج می‌کردیم که گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که دشمن در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده و کشور با در پیش گرفتن یک رشد آرام روند بهبود را می‌پیماید.

نظام لجستیکی در بنادر، از بازرگانی دریایی پشتیبانی می کند

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: رویکرد متفاوت در پیش گرفته شده در حوزه بنادر و دریانوردی، نشان می دهد که سرمایه‌گذاری و جذب مشارکت بخش خصوصی در بنادری که پس‌کرانه‌های بزرگ دارند به عنوان یک فرصت مناسب در اولویت قرار دارد و یک نظام لجستیکی در بنادر، از تجارت و بازرگانی دریایی پشتیبانی می کند.

توزیع دقیق کالاهای اساسی در بنادر

اسلامی در ادامه به موضوع توزیع کالاهای اساسی در بنادر اشاره کرد و گفت: هم اکنون شاهد هستیم که بنادر شمالی به همراه بنادر شهید رجایی ، امام خمینی (ره) و بندر چابهار برای توزیع کالاهای اساسی در نظر گرفته شد و اين اقدام باعث شده که در توزیع کالاهای اساسی از منظر جغرافیایی دقیق‌تر اقدام شود.

وی با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل ترکیبی، بیان داشت: با بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی باید مسئولیت جابه‌جایی کالا از مبدا تا مقصد بر عهده گرفته شود و صاحب کالا در حد اقل زمان ممکن با هزینه مناسب به بار خود دسترسی پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امروز این رویکرد در سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن وجود دارد و باید به یک ساز و کار اجرایی تبدیل شود تا بار صاحبان کالا با هماهنگی دستگاه‌های متولی در مسیر‌های مویرگی به مقاصد از پیش‌تعیین شده برسند.

ایران دروازه طلایی و اصلی ترانزیت است

اسلامی با اشاره نظر مشترک سران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در نشست دو رزه سال جاری در ارمنستان نسبت به جایگاه ایران در امر ترانزیت، خاطرنشان کرد: آنها اتفاق نظر داشتند که ایران دروازه طلایی و اصلی ترانزیت است و در چهارراه شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد که فرصت مناسبی برای انتقال بارهای ترانزیتی چین از داخل ایران به عنوان مسیر کوتاه و ارزان محسوب می‌شود.

افزایش سهم ایران در ترانزیت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره سهم ۱۰ میلیون تنی ایران در ترانزیت تصریح کرد: این قابلیت وجود دارد که سهم ترانزیت کشور با زیرساخت‌های موجود به ۵۰ میلیون تن افزایش پیدا کند در همین راستا برای جذب بار بیشتر باید هماهنگی بیشتری میان سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت راه‌آهن ایجاد شود.

اسلامی بر اهمیت بنادر کوچک در اقتصاد شهرهای کوچک تاکید کرد و گفت: با توجه به سهم این بنادر در اقتصاد‌های کوچک مقیاس باید استراتژی‌های متفاوتی برای هر یک از آنها در گرفته شود و همه آنها از یک استراتژی واحد پیروی نکنند.

ایجاد مسافرت های دریایی

وی در ادامه و با اشاره به تفاهمنامه‌های منعقد شده بین کشورهای حاشیه دریای خزر در حوزه گردشگری دریایی بیان داشت: توسعه گردشگری دریایی باید در اولویت قرار گیرد و در همین خصوص بنادر جنوبی کشور، همچنین بندر نوشهر با توجه به داشتن فرودگاه از پتانسیل خوبی برای ایجاد مسافرت‌های دریایی دارند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم سپس به اهمیت نیروی انسانی و معماری سازمانی اشاره کرد و گفت: پرورش نیروی انسانی حرفه‌ای با کارایی حداکثری به یک روند پایدار در سازمان تبدیل شود و در کنار آن تجارب گذشته به نسل جدید منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص جذب مشارکت شرکت‌های خارجی در حوزه بنادر و دریانوردی تاکید کرد: باید این اقدامات به ایجاد منافع مشترک برای سازمان، تولید بار در بنادر و ایجاد فرایند حمل‌ونقل منجر شده و پویایی بنادر را تضمین کند،همچنین قرارداد‌ها به گونه‌ای نباشد که منجر به ایجاد انحصار و تصدی‌گری برای شخص شود و حاکمیت سازمان را زیر سوال ببرد.

 

 

۱۲ مهر ۱۳۹۸ ۰۹:۰۱
کد خبر : ۴۸,۱۶۷