بررسی جذابیت های شغل دریا یی در گفت و گو با مهماندار زن دریانورد :
رونق و گسترش سفرهای دریایی طی یک دهه گذشته و طرح حمایت از گردشگری دریایی در جزایر و سواحل جنوبی کشور به خصوص در استان هرمزگان ، سبب شد تا احیای حرفه مهماندار دریایی و جذب ، آموزش و به کار گیری نیرو های مستعد برای این منظور در شناور های مسافری، به طور جدی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد.
دریا هر لحظه اش خاطره است؛پیشیمان از شغل دریانوردی نیستم و از کارم لذت می برم

عارفه قاسمی، داری مدرک کارشناسی روانشناسی و ساکن بندرعباس، یکی از چهل و چند نفری است که طی دو سال گذشته جذب حرفه دریانوردی شده است. این خانم دریانورد می گوید که از طریق فراخوان پیامکی با موضوع جذب مهماندار دریایی مطلع شده است ، اما علی رغم مخالفت خانواده برای فعالیت در دریا و از آنجا که نیاز مالی هم نداشته، صرفا به جهت علاقه به کار دریایی جذب این حرفه شده است.در ادامه گپ و گفت ما با عارفه قاسمی مهماندار زن دریانوردی می آید:

چند وقت است که به عنوان مهماندار دریایی فعال هستید؟

این طرح از زمستان سال 95 استارت خورد و قرار شد برای عید نوروز 96 ، به صورت آزمایشی ، تعدادی از مهمانداران خانم در خط بندرعباس ( اسکله حقانی) و قشم ( اسکله ذاکری) پس از دوره آموزشی شروع به فعالیت کنند.

برای آموزش، چه دوره هایی را گذرانده اید؟

 پس از ثبت نام و تایید صلاحیت های عمومی ، آموزش های تخصصی شروع شد. مهماندار دریایی برای دریافت گواهی نامه شایستگی باید علاوه بر گذراندن دوره های مهمانداری، دوره ایمنی چهارگانه را نیز آموزش ببیند که شامل فنون بقا در دریا، کمک های اولیه ، اطفای حریق و مسئولیت های اجتماعی است.به جز این، دوره ملوانی عمومی و دریافت کارت سلامت پزشکی نیز در این فرایند قرار دارد که کلیه دوره ها بر اساس کنوانسیون کار دریایی تعریف شده و پیش نیاز این شغل محسوب می شود.

به مراحل تحصیلی دریایی بالاتر هم فکر می کنید؟

اکثر بچه هایی که برای شغل مهمانداری دریایی جذب شدند، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاهی دارند و تقریبا بیشتر آنها دوست دارند که برای افسر دومی و کاپیتانی کشتی ادامه تحصیل بدهند.

به عنوان یک بندر نشین، راجع به سختی کار در دریا چه اطلاعاتی داشتید؟

می دانستم شرایط کار در دریا با خشکی خیلی فرق می کند؛ اما زمانی که از جمع 24 نفر مهماندار آزمایشی، کار را شروع کردیم به تدریج 17 نفر از ما به دلیل فشردگی سفر ها و سختی ذاتی کار دریایی ، جدا شدند.

از روز های اول کاری تان بیشتر توضیح می دهید؟

  اوایل روزانه تا 100 مایل دریایی به صورت رفت و برگشت در دریا تردد داشتیم. فکر می کنم ما تنها بانوی دریانورد ایرانی هستیم که زندگی دریایی را تجربه می کنیم. این وضعیت پس از یک سال با ورود نیروهای جدید بهتر شده است. الان با حدود 45 نفر مهماندار با شیفت بندی های کاری، به مدت 8 ساعت در دو نوبت صبح و عصر مشغول به کار هستیم.

برای رسیدن به این حرفه موانعی هم داشتید؟

خانواده ، خصوصا برادرانم ، به خاطر ناشناخته بودن این شغل و سختی های آن برای خانم ها به شدت مخالف بودند. با وجود این ، به خاطر علاقه ام به کار دریایی و با اینکه مشکل مالی ندارم ، پیگیر شدم و مصصم به راهی که انتخاب کردم ، ادامه دادم. الان هم پیشیمان نیستم و از کارم لذت می برم.

این علاقه ناشی از چیست و توضیح می دهید که کار دریایی چه جذابیت هایی دارد؟

از بچگی، شغل مهمانداری را دوست داشتم . از طرفی به خاطر قد بلندم ، چندین مرتبه شغل مهمانداری هواپیما به من پیشنهاد شد، نپذیرفتم. اما کار در دریا برای من هر لحظه اش خاطره و لذت است؛ طوری که صبح و عصرش ، زمستان و تابستان اش برای من یک معنی و مفهوم خاص و جداگانه  ای دارد.

برخورد اولیه مردم با مهماندران چگونه بوده ؟

شغل ما برای مردم تعریف نشده بود . هنوز این فرهنگ در میان عامه مردم جا نیفتاده است . به همین خاطر روزها و ماه های اول بسیار سخت گذشت. مردم با شوخی و جدی به ما متلک می گفتند . بعضی ها مثل مردم بومی تیاب ، که خیلی آدم های تعصبی هستند، اصلا به توصیه ای ایمنی ما گوش نمی دادند. مثلا در جواب ما که آنها را به هنگام موج های بلند و خیس شدن عرشه از رفتن به بیرون منع می کردیم ،به تندی می گفتند که خودشان شناگرند؛ این دریا مال آنهاست و سال هاست که روی آن دارند کار می کنند.

 طی دو سال گذشته خاطره جالبی هم در حین انجام کار برای شما پیش آمده ؟

بله ، یک بار خانم بارداری از قشم سوار شناور شد. تنها بود و همراه نداشت. این خانم را به انتهای شناور بردیم . بعد طی مسافتی متوجه شدم که رنگ صورت اش عوض شده و حالش خوب نیست. پرسو جو کردیم متوجه شدیم که کیسه آب بچه پاره شده و وضعیت بچه و مادر خطرناک شده است. با این که خودم خیلی ترسیده بودم ولی سعی کردی به آن خانم روحیه  و آرامش بدهم. سرانجام با به بندر رسیدیم و از طریق آمبولانسی که از قبل هماهنگ کرده بودیم ، آن مسافر خانم به بیمارستان منتقل شد.

از شرایط پرداخت حقوقی تان راضی هستید؟ 

به لحاظ مالی با اینکه شرایط ریسک کاری ما با مهمانداران هواپیمایی چندان تفاوت ندارد، ولی حقوق ما در مقایسه با دریافتی آنها، بسیار پایین است. من الان با سابقه دوساله و با این که قدیمی تر هستم ، یک میلیون و 300 هزار تومان دریافت می کنم که پایه حقوق بر اساس قانون کار محسوب می شود. مزایا و پاداش هم نداریم.

وضعیت بیمه ای تان چگونه است؟

بیمه تامین اجتماعی نیستیم ؛ اما قول داده اند از تیرماه امسال سابقه کار ما به مراکز بیمه ارسال شود و مشکل بیمه بچه های مهماندار برطرف گردد. الان فقط از بیمه حوادث دریایی برخورداریم .

امسال شعار روز جهانی دریانورد ، حمایت از سلامت دریانوردان است. توضیح می دهید که چرا  سلامت دریانوردان مهم است؟

شما یک لحظه تصور کنید پ، اگر دریانوردی نبود چه اتفاقی می افتاد. خدمات دریانوردان بسیار گسترده و فراگیر است . از خدمات تجاری و باری گرفته تا خدمات اجتماعی و تسهیلاتی ، همه این امور وابسته به سلامت روحی و جسمی دریانوردان است.بنابراین توجه به دریانوردان زیر بنای توجه به سایر امور محسوب می شود.

                        

۱۹ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۸
کد خبر : ۴۳,۱۵۹